ល្ខោនអាប៉េ​ គឺ​ជា​ឈ្មោះ​ល្ខោន​ច្រៀង​រាំ​បែប​បុរាណ កូនខ្មែរជំនាន់ក្រោយស្ទើរតែមិនស្គាល់

អាប៉េ​គឺ​ជា​ឈ្មោះ​ល្ខោន​ច្រៀង​រាំ​បែប​បុរាណ​មួយ​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ប៉ុន្តែ​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ សិល្បៈ​ប្រភេទ​នេះ​ស្ទើរ​សល់​តែ​ឈ្មោះ​ប៉ុណ្ណោះ​ ព្រោះ​អាក់​ខាន​លែង​បាន​សម្តែង​តាំង​ពី​យូរ​យារ​ណាស់​មក​ហើយ​ផង​ និង​ម៉្យាង​ទៀត​កាល​ពី​ទម្រង់​សិល្បៈ​នេះ​នៅ​មាន​សកម្ម​ភាព​សម្តែង​នៅ​ឡើយ​នោះ​ ក៏​មិន​សូវ​បាន​សម្តែង​ច្រើន​ប៉ុន្មាន​ផង…​ គឺ​សម្តែង​តែ​ក្នុង​តំបន់​ ខ្លះៗ​ប៉ុណ្ណោះ​ ជា​ហេតុ​បណ្តាល​ឱ្យ​មាន​អ្នក​ស្គាល់​ ឬ​ចេះ​ចាំ​អំពី​ទម្រង់​សិល្បៈ​នេះ​តិច​ ។​

Vayo Ch17050501

ប៉ុន្មាន​ឆ្នាំ​ក្រោយ​ពេល​របប​ប្រល័យ​ពូជ​សាសន៍​ ប៉ុល​ ពត​ ដែល​បាន​រំលាយ​វប្បធម៌​ជាតិ​ជា​ផេះ​ផង់​ធូលី​ ដួល​រលំ​ទៅ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៧៩​នោះ​ ក្នុង​បំណង​ធ្វើ​ឱ្យ​រស់​ឡើង​វិញ​នូវ​គ្រប់​ទម្រង់​សិល្បៈ​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​មួយ​ក្រុម​នៃ​នាយក​ដ្ឋាន​សិល្បៈ​របស់​ក្រសួង​ឃោសនា​ការ​វប្បធម៌​ និង​ព័ត៌​មាន​ បាន​សាក​ល្បង​ប្រមូល​គ្រូ​ និង​សិល្ប​ករ​ ចាស់ៗ​ ដែល​សេស​សល់​ពី​ការ​កាប់​សម្លាប់​ មក​ពិភាក្សា​គ្នា​ ដើម្បី​រំលឹក​ឡើង​វិញ​ រួច​បង្ហាញ​ទម្រង់​សិល្បៈ​ទាំង​នេះ​ ទៅ​តាម​ការ​ចេះ​ចាំ​របស់​ខ្លួន​ ។​

ចំពោះ​ទម្រង់​សិល្បៈ​អាប៉េ​នេះ​ យើង​សង្កេត​ឃើញ​មាន​មតិ​ពីរ​ខុស​គ្នា​ គឺ​បង្ហាញ​ទម្រង់​សិល្បៈ​ល្ខោន​ពីរ​បែប​ខុស​គ្នា​ ប៉ុន្តែ​ទាម​ទារ​ឈ្មោះ​ថា​ ជា​សិល្បៈ​អាប៉េ​ដូច​គ្នា​ ៖

Maxresdefault

១-តាម​មតិ​របស់​អ្នក​គ្រូ​ ចាស់ៗ​ខាង​ព្រះ​បរម​រាជ​វាំង​ មាន​អ្នក​គ្រូ​ជា​ ខាន់​ អ្នក​គ្រូ​ឯម​ ឆាយ​ ជា​ដើម​ ដែល​សុទ្ធ​តែ​ជា​គ្រូ​របាំ​ក្បាច់​បុរាណ​ដ៏​ ចំណានៗ​ ហើយ​ដែល​ធ្លាប់​រស់​ និង​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​របាំ​ព្រះ​រាជ​ទ្រព្យ​នេះ​ នៅ​ក្នុង​ព្រះ​បរម​រាជ​វាំង​តាំង​ពី​ តូចៗ​មក​នោះ​ បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថាៈ

- អាប៉េ​ គឺ​ជា​ខ្នែង​ដ៏​តូច​មួយ​របស់​របាំ​ព្រះ​រាជ​ទ្រព្យ​ ដែល​គេ​និយម​ហៅ​ឈ្មោះ​ថា​ អាប៉េ​ ឬ​យីកេ​សាសន៍​ (យី​កេ​សម្តែង​រឿង​បរទេស​) ? ទម្រង់​ល្ខោន​នេះ​ ជា​ទម្រង់​ល្ខោន​ច្រៀង​រាំ​ និង​មាន​និយាយ​ផង​ ដែល​អ្នក​សម្តែង​សុទ្ធ​តែ​ ស្រីៗ​ ដោយ​យក​ក្បាច់​របាំ​បុរាណ​ (របាំ​ព្រះ​រាជ​ទ្រព្យ)​ ជា​បាត​ ប៉ុន្តែ​មិន​មែន​ក្បាច់​នួន​ (ទន់​ភ្លន់)​ ទេ​ តែ​ច្រើន​តែ​ឡក​ក្រមិច​ក្រមើម​… សម្តែង​រឿង​បរទេស​ ខ្លីៗ​ ដូច​ជា​រឿង​ចិន​ ចាម​ ជ្វា​ អារ៉ាប់​ ឥណ្ឌា​ ភូមា… ដែល​ជា​ទូទៅ​ គឺ​ជា​រឿង​កំប្លុក​កំប្លែង​ ដើម្បី​កម្សាន្ត​សើច​លេង​សប្បាយ​ប៉ុណ្ណោះ។​ ឯ​បទ​ភ្លេង​ និង​ចម្រៀង​វិញ​ ក៏​ភាគ​ច្រើន​មាន​ច​ង្វាក់​ញាប់​រន្ថើន​ ញាក់ៗ​ សម្រាប់​ជំរុញ​កាយ​វិការ​ឡក​ក្រមិច​ក្រមើម​ ព្រម​ដោយ​ពាក្យ​បន្ទរ​ចម្រុះ​ជាតិ​សាសន៍​ ពោល​គឺ​មាន​ពាក្យ​ជា​ភាសា​ខ្មែរ​ខ្លះ​ផង​ និង​ជា​ភាសា​បរទេស​ខ្លះ​ចម្រុះ​គ្នា​ ។​

123318541_1204570699925513_383931191358290819_n

របៀប​ដូច​បាន​ពោល​ខាង​លើ​នេះ​ យើង​ខ្ញុំ​ជា​អ្នក​កត់​ត្រា​ក៏​ធ្លាប់​បាន​ឃើញ​ខ្លះ​ដែរ​ កាល​ពី​ប៉ុន្មាន​ឆ្នាំ​មុន​ពេល​ដែល​សង្គ្រាម​ស៊ីវិល​ ឆ្នាំ​១៩៧០​ បាន​ផ្ទុះ​ឡើង​ ។​ ដោយ​កាល​ណោះ​ ឃុន​ មាឃ​ (ព្រះ​ម្នាង​ម្នាក់​នៃ​ហ្លួង​សុីសុវត្ថិ​ មុនីវង្ស)​ ដែល​ជា​គ្រូ​របាំ​ធំ​ និង​ល្បី​ល្បាញ​បំផុត​ក្នុង​ព្រះ​បរម​រាជ​វាំង​​ក្រុង​ភ្នំពេញ​នេះ​ លោក​បាន​សម្តែង​បង្ហាញ​ ក្នុង​ឱកាស​នោះ​ ។​

ឯ​ឧបករណ៍​តន្ត្រី​ជូន​សិល្បៈ​អាប៉េ​នេះ​វិញ​ ឃើញ​មាន​កូន​ស្គរ​យីកេ​ តូចៗ​ ជា​មេ​ចង្វាក់​ មាន​រនាត​ឯក​ និង​ឧបករណ៍​តន្ត្រី​ ផ្សេងៗ​ទៀត​ខ្លះ​ផង។ វង់​តន្ត្រី​ប្រភេទ​នេះ​ ឃើញ​ស្រដៀង​គ្នា​នឹង​វង់​តន្ត្រី​មួយ​វង់​ដែល​យើង​ធ្លាប់​បាន​ឃើញ​នៅ​ខេត្ត​កេឡាន់​តាន់​ ប្រទេស​ម៉ាឡេសុី​ ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៦៩ ។​

123143902_1204570663258850_136824069883045916_n

២-តាម​មតិ​គ្រូ​ក្រៅ​វាំង​ មាន​អ្នក​គ្រូ​ ម៉ែ​ ម៉ឺន​ ដែល​ជា​សិល្ប​ការិនី​លើ​ឆាក​ដ៏​ល្បី​ល្បាញ​ និង​ជា​តារា​ភាព​យន្ត​ដ៏​មាន​ប្រជា​ប្រិយ​ភាព​ផង​ បាន​ពោល​ថា​ អាប៉េ​ គឺ​ជា​ប្រភេទ​ល្ខោន​នៅ​ជន​បទ​ ជា​ទម្រង់​ល្ខោន​ច្រៀង​រាំ​ និង​និយាយ​ផង​ ដែល​អ្នក​សម្តែង​ សុទ្ធ​តែ​ប្រុស​ទាំង​អស់​ សូម្បី​តែ​តួ​អង្គ​ស្រី​ ក៏​ត្រូវ​យក​សិល្ប​ករ​មក​តែង​តួ​ជា​ស្រី​ផង​ដែរ ហើយ​សម្តែង​តែ​រឿង​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​កំប្លុក​កំប្លែង​សម្រាប់​បង្កើត​បរិយា​កាស​សើច​លេង​សប្បាយ​ ។​

ឯ​ឧបករណ៍​តន្ត្រី​វិញ​ ឃើញ​ដូច​តន្ត្រី​នៃ​វង់​សិល្បៈ​អាយ៉ៃ​ មាន​ទ្រ​ ឃឹម​ ខ្លុយ​ ស្គរ​ដៃ​ ហើយ​មាន​ថែម​ទ្រអ៊ូ​ធំ​មួយ​ ធ្វើ​ពី​ប៉ោត​ប្រេង​កាត​ថែម​ទៀត​ផង​ ។​ ដើម្បី​បញ្ជាក់​ឱ្យ​ឃើញ​ជាក់​ស្តែង​តាម​មតិ​ទី​២​នេះ​ អ្នក​គ្រូ​ម៉ែ​ ម៉ឺន​ បាន​ដំឡើង​រឿង​មួយ​ដោយ​យក​សិល្ប​ករ​ផ្នែក​អាយ៉ៃ​ នៃ​នាយក​ដ្ឋាន​សិល្បៈ​មក​សម្តែង​ជូន​ទស្សនិក​ជន​ក្នុង​រយៈ​កាល​នោះ​ផង​ ។​

123099598_1204570739925509_4171310267628118736_n

តាម​ការ​សង្កេត​របៀប​សម្តែង​នេះ​ ឃើញ​មាន​លក្ខណៈ​ដូច​គ្នា​បេះ​បិទ​ទៅ​នឹង​ការ​សម្តែង​អាយ៉ៃ​រឿង​ដែរ​ ។​

សូម​បញ្ជាក់​ថា​ នេះ​យើង​មិន​បាន​និយាយ​ដល់​មតិ​ទី​៣​ ដែល​យក​ទម្រង់​សិល្បៈ​យីកេ​សុទ្ធ​សាធ​ ដោយ​គ្រាន់​តែ​មាន​តួ​ត្លុក​ កាន់​ឧប​ករណ៍​ «ក្រាប់» បន្ថែម​សម្រាប់​ឡក​…​ ហើយ​ប្រកាស​ថា​ អាប៉េ​ ដែរ​ផង​នោះ​ទេ​ ។

និយាយ​ជា​រួម​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ហើយ​ យើង​មិន​ទាន់​មាន​មតិ​ស្រប​គ្នា​ថា​ តើ​អាប៉េ​គឺ​ជា​ទម្រង់​ណា​មួយ​ ក្នុង​រូប​ភាព​ល្ខោន​ទាំង​ពីរ​ដូច​បាន​អធិប្បាយ​ខាង​លើ​នេះ​ ?​ ហើយ​សិល្បៈ​អាប៉េ​នេះ​មាន​ប្រភព​មក​ពីណា​ ?​ កើត​មាន​នៅ​ពេល​ណា​ ?​ នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​យើង​នេះ​​ទេ ៕​

ស្រង់​ពី​សៀវ​ភៅ​ទស្សនីយ​ភាព​ខ្មែរ

Maxresdefault

48454545455454

123099598_1204570739925509_4171310267628118736_n